close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נפגעתם בעבודה? כל מה שצריך לדעת לגבי הזכויות שלכם

מערכת שורשי סיוון, תשפ02/06/2020

מהן הזכויות של מי שנפגע בעבודה... מה צריך לעשות?

תגיות:
אנשים עובדים למחייתם לאורך תקופות ארוכות בחייהם ועושים זאת בעיקר לצרכי פרנסה, אבל גם לטובת הגשמה וסיפוק עצמיים ועוד. עבודה כרוכה גם בסיכון להיפגע פיזית ונפשית והדבר עלול לפגוע ביכולת להשתכר. המוסד לביטוח לאומי דואג, כמובן, למצבים אלו וקיים בו מנגנון מובנה למטרות אלו. אבל מעסיקים רבים לא מסתפקים בזאת ורוכשים פוליסות ביטוח אשר מבטחות את העסק ואותם לאירועי תאונות עבודה. מנהלי אתרי עבודה מסוכנים ורגישים מודעים עוד יותר לצורך בגלל ששם האחריות רבה יותר. כאן ביטוח מקיף וייחודי יותר הינו הכרחי בגלל החשש מתאונות העלולות לגרום לנכות או, חלילה, למוות. למעשה,
כל אחד חייב להבטיח את עצמו למקרים בהם הוא עלול לאבד את היכולת לתפקד בעבודה. ולכן עצמאיים, עוסקים פטורים ומורשים ואחרים גם רוכשים פוליסות בריאות או חיים בהם יש סעיפים למקרים של אובדן כושר עבודה.

זכויות בעת פגיעה בעבודה
נשאלת השאלה מה הזכויות של נפגע בעבודה? כדאי לדעת שיש הרבה כאלו ויש צורך לתבוע אותם ללא חשש. מומלץ להתייעץ בכל אירוע עבודה חמור מיידית עם עורך דין ביטוח לאומי המתמחה בדיני עבודה באופן כללי ובתביעות מול המוסד לביטוח לאומי וחברות ביטוח פרטיות אחרות. פגיעה חמורה עלולה לגרום לנכות זמנית או קבועה ואז הנפגע יכול להגיש תביעת אובדן כושר עבודה לביטוח הלאומי ולמקום העבודה שמצידו יפנה אותה לחברה המבטחת אותו. במידה והוא, חלילה, נהרג אזי בני משפחתו הופכים להיות התובעים. עו"ד ביטוח לאומי מקצועי יספק הנחיות לגבי ההתנהלות בראשית הדרך החייבת להיות מסודרת ונכונה כדי לשמור על סיכוי טוב לתביעה שאמורה להיות מוגשת בעתיד. כבר עתה הן תימנענה טעויות קשות שעלולות להפוך לקריטיות ותפגענה בתביעה עתידית. קרוב לודאי, שהוא ימליץ כבר בתחילה לשמירת המסמכים הרפואיים המתעדים את הפגיעה, למסמכי הוצאות כספיות ואחרים. הוא גם ימליץ להימנע משיחות מיותרות והעברת מידע לאנשי חברת הביטוח שירצו, בין היתר, לסגור את התיק במינימום נזקים לחברתם.

הגשת תביעה
תביעות ראשוניות מגישים לביטוח הלאומי אשר הינו האחראי הראשי על פיצוי לנפגע. כל פגיעה בעבודה חייבת להיות מתועדת, ולרוב, כוללת הודעה ראשונית של המעסיק על פגיעה באמצעות טפסים מיוחדים, ובמקביל, הפניה לטיפול רפואי. בשלב הבא וכאשר הנפגע לא יכול לחזור לעבודה לתקופת זמן ארוכה, יחסית, אלא מקבל חופשת מחלה, מגישים תביעה ראשונית שלאחריה המוסד דואג לפיצוי כספי מתאים. במידה ויש צורך, נקבעת נכות זמנית. בשלב הבא יש להגיש תביעת אובדן כושר עבודה מסודרת שאמורה להתברר בפני וועדה מיוחדת של המוסד הקובעת אם מגיעים אחוזי נכות לצמיתות, ואם כן, את גובהם. קביעותיה ומסקנותיה חשובות מאוד מאחר והן משפיעות גם על התביעות האחרות המוגשות לגופי ביטוח אחרים. הן אף בעלות משקל רב גם בדיוני בתי משפט אם יהיה צורך בהם, כמובן.

משא ומתן
במידה ועורך הדין מגיע למסקנה שיש להגיש תביעות נוספות למעסיק הוא יגישן. במידה והן מתקבלות אזי הפיצוי הנדרש משולם והתיק נסגר. הפיצוי נקבע על פי שני פרמטרים עיקריים. הראשון הינו הפסדי השתכרויות על פי רמת השכר של הנפגע והפסדי השתכרויות עתידיות. השני הינו סבל בגין חומרת הפגיעה בתוספת הוצאות נדרשות לטיפולים רפואיים ופרוצדורות אחרות, כספים לצורך שיקום ואלמנטים נוספים. במקרה והמוסד לביטוח לאומי או חברת הביטוח מעוררות קשיים, ינסה עורך הדין לנהל איתם שיחות לצורך הסדרת העניין. תחילה במשא ומתן, ואם הוא לא יעלה היטב, אזי, באמצעות תביעה לבית המשפט לצורך קבלת סעד ממנו.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה